Nieuws



28 oktober 2016

Sterk Financieel geeft workshop op Ondernemersdag RMU

Donderdag 24 november houdt de RMU haar ondernemersdag in Renswoude. Sterk Financieel zal die dag een workshop Debiteurenbeheer verzorgen. Meer informatie? Zie bijgaande uitnodiging of schrijf u in via de website van de RMU




1 mei 2015

Wat als je klant (na versturen van de factuur) een oplichter blijkt te zijn?

Afgelopen week kreeg ik van een klant een incassodossier in behandeling. Na de gebruikelijke sommatie gestuurd te hebben, probeerde ik na twee dagen telefonisch contact op te nemen. Dit mislukte. Ondanks dat ik diverse nummers tot mijn beschikking had, kreeg ik niemand aan de telefoon en de voicemails die ik hoorde waren niet gepersonaliseerd.

Na wat zoekwerk in het KvK, er waren namelijk wat beheermaatschappijen en diverse BV kwam ik uiteindelijk achter de naam van de bestuurder. Toen ik deze naam googelde was het eerste zoekresultaat er een van het programma Opgelicht?!

Dat is doorgaans geen goed teken bij een nog te vorderen factuur. Na een half uurtje had ik de volgende feiten op een rij:

  • Deze ‘ondernemer’ heeft inmiddels 6 faillissementen op naam;
  • Deze ‘ondernemer’ is al sinds 1995 actief;
  • Deze ‘ondernemer’ is nog nooit veroordeelt voor fraude;
  • Er staat voor ruim € 500.000,- aan facturen open;
  • De volgende BV is al weer in oprichting.

Wat kan je doen wanneer je een factuur bij een oplichter hebt openstaan? Eigenlijk heel weinig. Vaak is er weinig tot geen geld te halen of is het bedrijf inmiddels al failliet. Het is uiteraard altijd mogelijk om bij de politie aangifte te doen van oplichting, maar uit de praktijk blijkt dat daar bitter weinig mee wordt gedaan.

Het is daarom heel belangrijk om te weten met wie je zaken doet / gaat doen! Een half uurtje zoekwerk op internet bij een nieuwe klant kan veel onbetaalde facturen voorkomen. Hieronder een aantal tips.

  1. Check de KvK, hoeveel inschrijvingen heeft uw klant/prospect;
  2. Wie is het gezicht achter de BV, stichting, beheermaatschappij;
  3. Hoe lang bestaat het bedrijf al;
  4. Waar is het bedrijf gevestigd, kijk eens op google maps;
  5. Is het bedrijf goed bereikbaar?

Inmiddels heb ik mijn klant op de hoogte gebracht dat ook wij met onze incassoactiviteiten deze factuur niet kunnen incasseren. Uiteraard kunnen we wel een gerechtelijke procedure opstarten en een vonnis halen. Maar wanneer er geen geld is,  kost dit onze klant alleen maar extra geld. Ik heb mijn klant wel op de hoogte gebracht van bovenstaande tips. Hij zal ze de volgende keer bij een nieuwe klant zeker gebruiken.




16 januari 2015

Training Commercieel Debiteurenbeheer

Breng(t) uw debiteurenbeheer op peil!

Iedere ondernemer komt ze tegen: klanten die lang wachten met betalen. Dit kost geld en energie.  

Maar wist u dat er veel mogelijkheden zijn om sneller uw geld te krijgen? Schrijf u nu in voor onze training Commercieel Debiteurenbeheer. Binnenkort geven wij opnieuw een open training. Let op, maximaal 12 inschrijvingen!

Inschrijfformulier




23 september 2014

Training Commercieel Debiteurenbeheer

Breng(t) uw debiteurenbeheer op peil!

Iedere ondernemer komt ze tegen: klanten die lang wachten met betalen. Dit kost geld en energie.  

Maar wist u dat er veel mogelijkheden zijn om sneller uw geld te krijgen? Schrijf u nu in voor onze training Commercieel Debiteurenbeheer. Dinsdag 2 december a.s. geven wij een open training. Let op, maximaal 12 inschrijvingen!

Inschrijfformulier




6 maart 2014

Grip op geld, dinsdag 8 april van 19.00 - 22.00 uur

Grip op geld, dinsdag 8 april van 19.00 - 22.00 uur




20 januari 2014

Eén op de drie rekeningen bij ZZP'ers niet op tijd betaald!

Interpolis waarschuwt mkb voor wanbetaling

Acht op de tien kleine en middelgrote bedrijven kregen vorig jaar te maken met oninbare vorderingen als gevolg van failissement van een opdrachtgever. 

Dat blijkt uit cijfers die Interpolis, aanbieder van onder meer rechtsbijstandsverzekeringen voor ondernemers, zondag heeft gepubliceerd.

Volgens Interpolis blijft wanbetaling een groot probleem voor met name kleine ondernemers en zzp'ers. Zij kregen een op de drie rekeningen niet op tijd betaald.

Het gemiddelde openstaande bedrag was 6.000 euro, maar ook bedragen boven een ton komen voor. Gemiddeld stond een vordering veertig dagen open.

Het aantal incassozaken is vorig jaar niet verder toegenomen, maar ligt nog wel 85 procent hoger dan in 2010. De juristen van Interpolis die bedrijven bijstaan bij wanbetalende zakelijke klanten, krijgen daarbij steeds vaker te maken met curatoren, aldus de verzekeraar.

Informeren

Interpolis roept ondernemers dan ook op zich vooraf beter te informeren over de financiële gezondheid van potentiële opdrachtgevers en zorg te dragen voor goede leveringsvoorwaarden. Volgens de verzekeraar wordt meer dan de helft van de faillissementen veroorzaakt door afnemers die hun rekeningen niet of te laat betalen.

Ondernemers zijn zich volgens Interpolis wel bewust van de risico's, maar nemen te weinig preventieve maatregelen. Dat terwijl 40 procent aangeeft dat te laat betalende klanten leiden tot druk op de liquiditeitspositie.

Door: ANP

 




7 januari 2014

Training Commercieel Debiteurenbeheer

Breng(t) uw debiteurenbeheer op peil!

Iedere ondernemer komt ze tegen: klanten die lang wachten met betalen. Dit kost energie die u liever steekt in uw bedrijf en daarnaast het kost het u bovendien geld.

Maar wist u dat er veel mogelijkheden zijn om sneller uw geld te krijgen? Schrijf u nu in voor onze training Commercieel Debiteurenbeheer. Dinsdag 15 april a.s. geven wij een open training. Let op, maximaal 12 inschrijvingen! Wilt u eerder deelnemen aan een training? Neem dan contact met ons op.

Meer informatie? Neem contact met ons op of download de leaflet.




6 januari 2014

Wanbetaling oorzaak van veel faillissementen

Wanbetaling oorzaak van veel faillissementen

EVO start een onderzoek naar mogelijkheden om leden te helpen bij wanbetaling van debiteuren. Wanbetaling is namelijk in toenemende mate een oorzaak van faillissementen.

Hardste klappen
Met 2313 respectievelijk 1611 faillissementen zijn groot- en detailhandel en de bouw de sectoren waar de hardste klappen vallen. Tot eind van dit kalenderjaar komen hier naar verwachting nog zo'n 300 faillissementen bij. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van Faillissementsdossier.nl.

Mkb
Wanbetaling was volgens de Financiële Telegraaf vorig jaar de oorzaak van 2500 faillissementen in het mkb. Dit vertegenwoordigt een kwart van het totale aantal faillissementen. De cijfers van 2013 zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat dit aantal verder is gestegen.

Oninbaar
In Europa hebben alle bedrijfssectoren te kampen met niet of te laat betalende klanten. In de zakelijke dienstverlening moet maar liefst 4,5 procent van de uitstaande vorderingen in 2013 als oninbaar worden afgeschreven. Dit blijkt uit de EPI 2013 Industry White Paper, het jaarlijkse onderzoek van Intrum Justitia naar het betaalgedrag van bedrijven in Europa.

Onderzoek
Al deze signalen zijn voor EVO reden om te onderzoeken hoe de organisatie de leden kan helpen bij wanbetaling van debiteuren en het beperken van kredietrisico's. Het onderzoek is geheel anoniem en kost slechts 4 minuten tijd. Vanzelfsprekend worden de gegevens van de deelnemers aan het onderzoek vertrouwelijk behandeld.

Bron: EVO




5 november 2013

Betaalgedrag debiteuren fors verbeterd

De Credit Managers’ Index (CMI) is in oktober sterk verbeterd met een stijging van 4,6 punten ten opzichte van vorige maand. Hiermee komt de CMI met 54,6 flink boven de groeigrens van 50 uit en kan worden gesteld dat na een licht aarzelend positief cijfer in de laatste drie maanden, dat de Nederlandse credit manager de crisis als voorbij bestempeld.

Nog steeds verontrustend daarentegen is het relatief hoge aantal faillissementen dat in oktober uitkwam op 913 stuks (inclusief eenmanszaken). In oktober 2012 waren dit er 852, wederom een stijging deze maand met 7% ten opzichte van vorig jaar en (bron: www.faillissementen.com). Positief is de credit manager gestemd over 8 van de 10 indicatoren.

De meest opvallende positieve cijfers worden gegeven aan de omzetontwikkeling en het aantal nieuwe klanten. De grootste stijger deze maand is het totaal geïncasseerde bedrag en tegelijkertijd de spectaculaire verbetering van het vervallen bedrag. Het betaalgedrag van zowel particulieren als bedrijven is sterk verbeterd. De credit manager is sinds oktober 2011 niet meer zo positief gestemd geweest over deze onderwerpen. 

De gecombineerde Nederlandse CMI voor oktober 2013 komt uit op 54.6 (een uitkomst hoger dan 50 indiceert een groeiende economie, lager dan 50 indiceert een krimpende economie). De CMI trekt deze maand flink aan, met de aarzeling van de afgelopen maanden is afgerekend. Beoordelen we de onderliggende indicatoren van de CMI, dan zien we dat alle gunstige factoren wederom een opwaartse ontwikkeling hebben en zelfs alle vier; omzet, nieuwe klanten, geïncasseerd bedrag en uitstaande kredietlimiet boven de 56 scoren.

Kijken we naar de ongunstige factoren dan scoren alleen nog het aantal zaken dat naar een incassobureau of deurwaarder is ingestuurd (43,8) en het aantal faillissementen en schuldhulpverleningen (42,6) zwaar negatief. Een goede graadmeter inzake de kwaliteit van de nieuw binnengehaalde klanten is het cijfer dat weergeeft in hoeverre een kredietafwijzing heeft plaatsgevonden. Deze indicator scoort 53,2 in oktober en haalt daarmee de hoogste score sinds mei 2011. Kortom veel indicatoren die sinds lange tijd weer echt in positieve zin opvallen. Al in juli jongstleden zag de CMI dat het de goede kant op ging, samen met vele andere indicatoren die later ook volgden kunnen we stellen dat de weg naar boven definitief is ingezet.

De Credit Managers’ Index (CMI), deze maand voor de 34e keer uitgegeven in Nederland, wordt samengesteld aan de hand van tien indicatoren die door een representatieve groep credit managers maandelijks wordt ingegeven. De Credit Managers’ Index (CMI) is naast de Inkopers index (PMI) in de Verenigde Staten al sinds 2003 en in Nederland al sinds januari 2011 een belangrijk indexcijfer waarmee economische trends kunnen worden waargenomen. In dit geval vanuit credit management optiek waarbij indicatoren als omzet, nieuwe klanten, verstrekte kredietlimiet, geïncasseerd bedrag, kredietafwijzingen, vorderingen naar 3e partijen, klachten, vervallen saldo, afschrijvingen en faillissementen aan de basis staan voor het bepalen van het indexcijfer. De gecombineerde uitkomst geeft aan hoe positief of negatief de Nederlandse credit manager ten aanzien van deze factoren is.

Bron: www.creditexpo.nl




29 oktober 2013

Hoeveel heeft u dit jaar al afgeschreven?

Afschrijving van 15 miljard, ook in 2013!

Het Nederlandse bedrijfsleven schrijft jaarlijks tussen de 13 en 15 miljard af op niet betaalde rekeningen. Hier valt nog veel winst te behalen. Hoeveel heeft u dit jaar (al) afgeschreven?

Stel, u heeft in 2013 in totaal € 5.000,- afgeschreven op niet betaalde rekeningen. Bedrijfsrisico noemen veel ondernemers dit. Maar laten we dan eens verder rekenen. Wat is uw winstmarge? Wanneer u een winstmarge heeft van 20%, houdt dit in dat u minimaal € 25.000,- omzet moet genereren om die afgeschreven €  5.000,- weg te werken. En wanneer u een winstmarge heeft van 5% moet er zelfs € 100.000,- omzet tegen overstaan!

Bent u ook bankier?

Daarnaast worden facturen steeds later betaald. Veel bedrijven nemen de taak van de bank over, zij financieren namelijk hun debiteuren. Ongemerkt kan dit best in de papieren gaan lopen en heeft het ook nog een negatieve invloed op uw eigen liquiditeit.

Commercieel Debiteurenbeheer

Wist u dat de credit manager/debiteurenbeheerder uw marketingafdeling van veel belangrijke informatie kan voorzien en maakt u hier al gebruik van? Daarnaast spreekt uw debiteurenbeheerder uw klant vaak als laatste, namelijk wanneer de rekening betaald moet worden. Debitreurenbeheer is dus een vorm van aftersales, die echter door veel bedrijven niet of onvolledig wordt opgepakt. Weet u eigenlijk wel hoe uw debiteuren benaderd worden? U zult namelijk niet de eerste zijn die een klant kwijtraakt doordat uw debiteurenbeheerder uw klant op een tenenkrommende manier tegen zich in het harnas jaagt. “(….) Nee, aan regelingen doen wij hier niet, meneer. U kunt óf alles betalen óf wij geven het uit handen, wij zijn geen administratiekantoor. Wij hebben het al druk genoeg(…)”

Uw debiteurenbeheer in 2014 ook commercieel?

Al met al blijkt uit de dagelijkse praktijk  dat veel commerciële ondernemers en bedrijven verre van commercieel opereren wanneer het hun debiteurenbeheer betreft. Herkent u dit? Dan nodigen wij u graag uit voor onze training Commercieel Debiteurenbeheer en u zult dan binnen één dag ervaren hoe met commercieel debiteurenbeheer uw liquiditeitspositie verbetert met behoud van klantrelatie!

Inschrijfformulier




4 september 2013

Training Commercieel Debiteurenbeheer

Breng(t) uw debiteurenbeheer op peil!

Iedere ondernemer komt ze tegen: klanten die lang wachten met betalen. Dit kost energie die u liever steekt in uw bedrijf en daarnaast het kost het u bovendien geld.

Maar wist u dat er veel mogelijkheden zijn om sneller uw geld te krijgen? Schrijf u nu in voor onze training Commercieel Debiteurenbeheer. Dinsdag 24 september a.s. geven wij een open training. Let op, maximaal 12 inschrijvingen!

Meer informatie? Neem contact met ons op of download de leaflet.




5 augustus 2013

Terug van vakantie en uw debiteur heeft niet betaald?

Terug van vakantie en uw debiteur heeft toch niet betaald? Onze zomeractie loopt nog tot en met 31 augustus a.s. Dien uw incasso hier in.




23 juli 2013

Smoezen top 10 om niet te betalen

Veel  ondernemers en debiteurenbeheerders kunnen inmiddels met gemak een smoezen top 10 vullen  met redenen waarom hun factuur deze week toch (weer) niet betaald gaat worden.  Tussen alle genoemde smoezen en opgesomde redenen om niet te betalen wordt de volgende reden steeds vaker opgegeven:

“Mijn debiteuren betalen niet, dus ik kan jullie ook niet betalen.”

Dus einde gesprek? Nee! Wij laten in onze training Commercieel Debiteurenbeheer ervaren dat het gesprek hiermee niet is afgelopen. Tijdens de training gaan we aan de slag professionele coaches en lopen we de smoezen top 10 één voor één door. En… aan het einde van de dag heeft u zeker weten een antwoord! 

Uiteraard behandelen we zowel theorie als praktijk. Lees hier meer over onze training en de referenties van de deelnemers die u al voor zijn gegaan.

Volg dinsdag 24 september a.s. onze training Commercieel Debiteurenbeheer -  Open inschrijving - Let op! Maximaal 12 personen.




5 juli 2013

ZOMERACTIE STERK FINANCIEEL

Omdat wij u een onbezorgde vakantie wensen! Klik hier voor meer informatie.

 




2 juli 2013

Recordaantal faillissementen eerste helft 2013

Het aantal faillissementen is in de eerste helft van 2013 toegenomen met 13 procent tot 6817. Dat is een nieuw record. Toch is er ook sprake van een lichtpuntje: ten opzichte van het eerste semester vorig jaar is de stijging gehalveerd. Dat heeft Faillissementsdossier.nl vandaag bekend gemaakt.

‘De cijfers zijn niet florissant, maar het lijkt alsof het iets beter gaat’, signaleert Marcel van den Berg van Faillissementsdossier. ‘Er ontstaat een soort waterscheiding tussen sterke en zwakkere broeders. Het aantal bedrijven dat crisisresistent is, stijgt gestaag.’

De cijfers van juni staven deze conclusie. Ten opzichte van mei daalde het aantal faillissementen de afgelopen maand 14 procent tot 1056.

De ICT zag het aantal faillissementen de eerste zes maanden van dit jaar het meeste toenemen. In deze sector legden 183 bedrijven het loodje, maar liefst 50 procent meer dan in de overeenkomstige periode vorig jaar. Binnen de branche hebben vooral dienstverleners en leveranciers van hardware en kantoortechnologie het behoorlijk te verduren.Ook de bouw blijft in mineur. Het aantal bouwbedrijven dat op de fles ging steeg het eerste halfjaar met een kwart tot 968. Met name kleine gespecialiseerde onderaannemers konden het niet langer bolwerken.

Provinciaal nam het aantal bedrijven dat omviel het snelst toe in Groningen en Zeeland.
Voor geheel 2013 verwacht Faillissementsdossier een stijging van het aantal faillissementen met 12 tot 15 procent.

Bron: FaillissementsDossier.nl




28 juni 2013

Zomeractie Sterk Financieel

De komende tijd willen wij u graag kennis laten maken met onze dienstverlening. Hoe wij dat gaan doen? Houd onze website en uw brievenbus in de gaten. 

Wij wensen u in ieder geval een onbezorgde vakantie!




18 juni 2013

Ruim helft schulden niet geďnd

Ruim de helft van de schulden kan niet worden geïnd door deurwaarders. Zij sluiten noodgedwongen dossiers van wanbetalers, omdat het niet lukt verhaal bij hen te halen.

Dat schrijft De Stentor maandag. Het dagblad baseert zich op onderzoek van de Erasmus Universiteit.

Voorzitter van de Koninklijke Beroepsvereniging van Gerechtsdeurwaarders John Wisseborn stelt in De Stentor dat de crisis deels debet is aan de situatie.

Bij een deel van de mensen die door de crisis in de financiële problemen is gekomen, valt niets te halen voor de deurwaarders. Andere partijen hebben al beslag gelegd op loon of uitkering.

Door: Novum

Hieruit blijkt dat debiteurenbeheer niet begint wanneer de factuur onbetaald blijft. Debiteurenbeheer is een proces dat begint bij de verkoop. Wilt u dit binnen uw bedrijf inplementeren? Neem contact op of laat u in één dag bijpraten tijdens onze training Commercieel Debiteurenbeheer.




14 juni 2013

Aantal bedrijven met betalingsrisico groeit

Het aantal bedrijven met een betalingsrisico is afgelopen half jaar sterk gegroeid. In april hadden 101.967 Nederlandse bedrijven de indicator betalingsrisico. Daar is bijvoorbeeld sprake van als een bedrijf te laat is met rekeningen betalen of als er problemen zijn met de grootte van het eigen vermogen. lees meer...




7 juni 2013

Training Commercieel Debiteurenbeheer

Wist u dat er in Nederland ieder jaar voor ruim 15 miljard wordt afgeschreven op niet betaalde rekeningen? Hoeveel heeft u dit jaar al afgeschreven?

Uit de praktijk blijkt dat veel ondernemers wel anders willen, maar niet weten hoe. Vandaar dat wij de handschoen hebben opgepakt en deze training hebben ontwikkeld. De training is een mix van theorie en praktijk en laat u zien dat het voeren van commercieel debiteurenbeheer de toekomst heeft. Het mooie is, u kunt er de volgende dag gelijk zelf mee aan de slag. Lees hier hoe de cursisten die u zijn voorgegaan deze training hebben ervaren!

Wij weten het zeker, na het volgen van de training bent u helemaal overtuigd dat commercieel debiteurenbeheer ook past binnen uw bedrijf. Commercieel debiteurenbeheer levert u gegarandeerd geld en goede relaties op.

Meer informatie? Neem dan contact met ons op, of download hier de hand-out. 




4 juni 2013

Credit Managers’ Index mei 2013 – Vervallen saldo bereikt recordhoogte

De Credit Managers’ Index (CMI) zakt in de maand mei weer onderuit.

De totale score komt weliswaar niet lager uit dan de maand maart van dit jaar, maar met een uitkomst van 46,8 daalt de CMI deze maand met 1,6 punten ten opzichte van vorige maand.

Over het algemeen zien we een daling bij de gunstige factoren, hier springt in het oog dat dit voornamelijk betrekking heeft op een lager geïncasseerd bedrag. Daarmee komt het vervallen debiteurensaldo op recordhoogte. De index voor deze ongunstige factor komt uit op 37,5 een verslechtering van bijna 17% ten opzichte van vorige maand. Bekijken we dit ten opzichte van vorig jaar april dan is de verslechtering zelfs 41%! De Nederlandse debiteur is naarstig op zoek naar krediet en lijkt dit grotendeels te halen uit het leverancierskrediet door de betaaltermijnen verder op te rekken. Een zorgelijke ontwikkeling die kan uitmonden in hogere incassokosten, renteverlies en hogere afschrijvingen op dubieuze debiteuren en uiteindelijk meer faillissementen.

De recessie blijft haar tol eisen. De relatieve omzetgroei van de afgelopen maanden mondt nu uit in een hoger vervallen debiteurensaldo en is daarmee dus niet zonder risico gebleken. De kans op betaling neemt zienderogen af naarmate een vordering ouder wordt. Het feit dat het vervallen saldo is toegenomen en het geïncasseerde bedrag is afgenomen voorspelt niet veel goeds voor de cashflow positie van het Nederlandse bedrijfsleven. De index die aangeeft hoe het met de afschrijvingen dubieuze debiteuren is gesteld is in de maand mei wel verbeterd (51) en daarmee boven de groeigrens, uitgekomen. Maar dit zal slechts van korte duur zijn.

De voortekenen zijn ongunstig, de verwachting is dan ook niet dat we op korte termijn herstel kunnen verwachten. Het aantal faillissementen is in de maand mei opgelopen naar 858, veel meer dan in de maand april maar wel 13% minder dan in mei  2012. Met de zomerperiode in aantocht kan de credit manager zich ongeacht de slechte weersvoorspellingen opmaken voor een hete zomer. Het wordt een zware klus om debiteuren in het gareel te houden en de risico’s kritisch in te schatten. Het binnenhalen van meer opdrachten is zeer aantrekkelijk maar omzet is pas gerealiseerd als deze is betaald!

Het volledige rapport van deze CMI kunt u opvragen via: www.cm-benchmark.nl

Bron: www.creditexpo.nl




4 juni 2013

Zzp’ers ervaren massaal overschrijding van betaaltermijnen

Van de zelfstandig professionals in Nederland heeft 30,7 procent te maken met structurele overschrijding van betaaltermijnen door opdrachtgevers en bemiddelaars. Dit blijkt uit een enquête van kennisbemiddelaar HeadFirst onder 305 zzp’ers.

Hoewel de meerderheid van de respondenten contractueel een betaaltermijn van 30 dagen na indienen van de factuur heeft vastgelegd, wordt dit bij lange na niet gehaald.

Van de zelfstandig professionals die te laat betaald worden, ligt het gemiddelde op een overschrijding van 10,6 dagen. Daarnaast valt op dat professionals die een rechtstreeks contract hebben met de inhurende organisatie slechter af zijn dan de ZP’ers die door een bemiddelaar geleverd worden.

36,5 Procent van de zzp’ers die rechtstreeks ingehuurd worden, worden te laat betaald. Tegenover 26,7 procent van de zzp’ers die via een bemiddelaar een opdracht hebben. Daarbij komt dat zzp’ers met een rechtstreeks contract met de inhuurder gemiddeld 13,9 dagen te laat betaald worden, tegenover 7,5 dag voor zzp’ers met een contract met een bemiddelaar.

HeadFirst vroeg zelfstandig ondernemend Nederland, naast de contractueel afgesproken en de daadwerkelijke termijn, ook naar de termijn die men het liefst gehanteerd ziet worden. Het antwoord daarop was een gemiddelde van 28 dagen. De contractuele afspraak in de praktijk is vaak 30 dagen na indienen van de factuur. 60 Procent van de zelfstandig professionals gaf namelijk aan dit in zijn of haar contract te hebben staan.

Zzp’er bereid te betalen voor kortere betaaltermijn
Naast het in kaart brengen van de problematiek, vroeg HeadFirst in zijn enquête ook naar de oplossing. We stelden zzp’ers de vraag of ze open staan voor het betalen van kosten per gewerkt uur voor gegarandeerd snellere betaling. 54,6 Procent van de respondenten blijkt te willen betalen voor deze garantie.

Bron: HeadFirst

Meer weten over de aanpak van dubieuze debiteuren? Neem dan contact met ons op.




28 mei 2013

Gratis geld

Het krijgen van krediet wordt steeds moeilijker, niet alleen voor ZZP’ers, maar ook het MKB krijgt niet meer zo gemakkelijk geld los bij de bank. Daarom wordt het tijd om het verborgen kapitaal uit uw eigen administratie eens op te diepen.

Uit eigen administratie? Ja, want uit de praktijk blijkt dat veel ondernemers die zelf geen lening bij de bank kunnen krijgen, wel zelf wel als bank fungeren en hun eigen klanten/debiteuren financieren.  Twee derde van het MKB in Nederland is ontevreden over het betaalgedrag van zijn klanten, maar weet vaak niet hoe het proces intern aangepakt en verbeterd kan worden. Uiteraard willen wij u hier graag bij helpen. Hoe? Dan kan verschillen. Het ene bedrijf is geholpen met een training, bij het andere bedrijf moeten de dubieuze debiteuren meer aandacht krijgen, terwijl bij de ander de pre-incasso veel resultaat oplevert.  Al met al zijn er tal van mogelijkheden om eerder over uw gefactureerde omzet te beschikken.  

Neem daarom uw administratie eens onder de loep en stop per vandaag uw activiteiten als geldverstrekker.




4 april 2013

Maak kans op een training Commercieel Debiteurenbeheer.

In april, september en november kunt u zich inschrijven voor de open training Commercieel Debiteurenbeheer. Let op maximaal 12 deelnemers per keer. Klik hier voor meer informatie over de training.

Wanneer nodig geven wij ook intercompany trainingen. Neem voor meer informatie hierover contact met ons op via info@sterkfinancieel.nl of info@degaat.nl.

Degenen die de update (geplaatst 4 april 2013 op LinkedIn en Twitter) hebben gedeeld maken kans op een training Commercieel Debiteurenbeheer. Deze training heeft dinsdag 16 april a.s. plaats in Veenendaal. Deze actie loop tot en met woensdag 10 april. Wij nemen donderdag 11 april contact op met het bedrijf c.q. de persoon die de training heeft gewonnen. De training is niet inwisselbaar voor contant geld of andere diensten die door Sterk Financieel of DeGaat worden aangeboden.




5 maart 2013

Vanaf 16 maart 2013 wordt de betalingstermijn wettelijk vastgelegd

Momenteel schrijft de wet voor dat de betalingstermijn ‘niet onredelijk’ mag zijn. Vanaf 16 maart wordt deze termijn echter wettelijk vastgesteld. Voor betalingen tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheden gelden straks andere voorwaarden. Wat betekent dit voor u en waar moet u op letten?

Business-to-business (B2B)
Is er sprake van een betaling tussen uw bedrijf en een ander bedrijf, dan moet de betalingsovereenkomst aan de volgende voorwaarden voldoen:
- als u contractueel niets heeft geregeld, moet er binnen 30 dagen na de factuurdatum zijn betaald;
- in de overeenkomst mag u een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen afspreken;
- een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als u kunt aantonen dat dit voor geen van beide partijen nadelig is.

Bedrijven en overheden
Is er sprake van een betaling tussen uw bedrijf en een overheidsinstantie, dan moet er binnen 30 dagen na de factuurdatum zijn betaald. Het is vrijwel onmogelijk om van deze termijn af te wijken.

Geen of te late betaling
Betaalt uw tegenpartij de factuur niet of te laat? Dan mag u een standaardvergoeding voor incassokosten vragen. U hoeft hiervoor geen aanmaning te sturen. Heeft u niets afgesproken over de hoogte van de vergoeding? Dan is de vergoeding een percentage van de rekening. Het minimumbedrag van de vergoeding is 40 euro. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.

Minimumbetalingstermijn
Momenteel is er geen sprake van een wettelijke minimumbetalingstermijn. Ook in de nieuwe wet is er geen minimumbetalingstermijn opgenomen. U maakt hierover zelf afspraken met de tegenpartij en kunt daarbij zelfs afspreken vooraf te betalen. Hierbij geldt dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn.

Bron: Grant Thornton




27 februari 2013

Pre incasso

Pre incasso, snelle betaling van openstaande facturen.

Wij helpen u graag om uw rekeningen snel betaald te krijgen, hiervoor kunt u gebruik maken van onze pre incassodienst. Dit werkt als volgt. Uw laatste betaalherinnering wordt op ons briefpapier geprint. Op een vriendelijke, maar ook duidelijke manier geeft u uw debiteur daarmee nog eenmaal de kans om het openstaande bedrag te betalen zonder bijkomende incassokosten. De brief wordt verstuurd op ons briefpapier en in onze envelop, maar met vermelding van uw gegevens, zoals bankrekeningnummer, telefoonnummer en contactpersoon.

Uiteraard voldoet deze brief aan alle wettelijke eisen en wordt de debiteur gewezen op een incassoprocedure wanneer er niet binnen de gestelde termijn betaald wordt. Mocht uw rekening niet betaald worden, dan kunt u het dossier  per direct uit handen geven. Maar in de meeste gevallen is dit al niet meer nodig omdat uw debiteur inmiddels heeft betaald.

Ook gebruik maken van onze pre incassobrieven? Bestel ze via info@sterkfinancieel.nl




5 februari 2013

Informatie training Commercieel Debiteurenbeheer

Wij geven in april, september en november in ieder geval nog een training Commercieel Debiteurenbeheer.  Dit zijn open trainingen waar u zich voor in kunt schrijven. Let op maximaal 12 deelnemers per keer. Klik hier voor meer informatie over de training. Houd onze website in de gaten voor de definitieve data.

Wanneer nodig geven wij ook intercompany trainingen. Neem voor meer informatie hierover contact met ons op via info@sterkfinancieel.nl of info@degaat.nl.




25 januari 2013

Wet Bestrijding Betalingsachterstanden

Vanaf 16 maart treedt de nieuwe wet Bestrijding Betalingsachterstanden in werking. De wet Bestrijding Betalingsachterstanden bevat een aantal middelen die ondernemers helpen om sneller hun geld te krijgen. Zo is de maximale betalingstermijn die ondernemers onderling mogen afspreken vastgelegd op 60 dagen. Voor de overheid geldt een termijn van maximaal 30 dagen. Wanneer de betalingstermijn wordt overschreden, mag de schuldeiser direct incassokosten in rekening brengen en mag rente worden geheven over het verschuldigde bedrag, tenzij partijen hierover een afwijkende afspraak hebben gemaakt. Aangezien het een Europese Richtlijn betreft, geldt de wet voor alle ondernemers en overheden in de hele EU.




8 januari 2013

Training Commercieel Debiteurenbeheer

Sterk Financieel gaat haar dienstverlening uitbreiden. In samenwerking met het trainingsbureau degaat hebben wij een zeer actuele training ontwikkeld. Want wist u dat er in Nederland ieder jaar voor ruim 15 miljard wordt afgeschreven op niet betaalde rekeningen? Hoeveel heeft u vorig jaar eigenlijk afgeschreven?

Uit de praktijk blijkt dat veel ondernemers wel anders willen, maar niet weten hoe. Vandaar dat wij de handschoen hebben opgepakt en deze training hebben ontwikkeld. De training is een mix van theorie en praktijk en laat u zien dat het voeren van commercieel debiteurenbeheer de toekomst heeft. Het mooie is, u kunt er de volgende dag gelijk zelf mee aan de slag.

Wij weten het zeker, na het volgen van de training bent u helemaal overtuigd dat commercieel debiteurenbeheer ook past binnen uw bedrijf. Commercieel debiteurenbeheer levert u gegarandeerd geld en goede relaties op.

Meer informatie? Neem contact op of vraag een offerte aan via info@sterkfinancieel.nl of info@degaat.nl




13 december 2012

Zijn uw oude, maar niet betaalde facturen óók geld waard?

Vervallen facturen

Iedere ondernemer heeft facturen die niet betaald worden. In de praktijk merken wij dat er te weinig actie wordt ondernomen om deze facturen wel betaald te krijgen, ze staan vervolgens een aantal jaar open totdat ze uiteindelijk worden afgeschreven. Jammer, want deze facturen kunnen in de meeste gevallen wel geïncasseerd worden wanneer de juiste actie wordt ondernomen!

Actie

Voor een aantal klanten hebben wij dit inmiddels gedaan. Conclusie: 90% van de (eigenlijk al afgeschreven facturen) is alsnog betaald. Heeft u ook van deze facturen in het systeem? Dien ze in via ons incassoformulier wij gaan ermee aan de slag en binnen 24 uur krijgt uw debiteur van ons een sommatie.




23 november 2012

Binnenkort zal Sterk Financieel haar dienstverlening uitbreiden!

Sterk Financieel zal binnenkort haar klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Wat wij gaan doen? Houd de website goed in de gaten, binnenkort vertellen wij hier meer.




Nieuwe website

Onze nieuwe website is online!

Sinds kort heeft Sterk Financieel een eigen website, hier kunt u lezen over onze dienstverlening. Regelmatig worden hier relevante nieuwsitems geplaatst. U vindt hier verder actuele referenties, informatie over onze partners en onze contactgegevens.

De website is naar onze volle tevredenheid ontwikkeld door Heuvelman Media en Lowland Vormgeving.

 




1 juli 2012

Wet Incassokosten (WIK) per 1 juli 2012

Uw debiteurenbeheer moet voldoen aan een aantal (nieuwe) eisen:

- Voordat u overgaat tot het in rekening brengen van uw incassokosten moet u uw klant 14 dagen voor die tijd aanmanen.
- In deze aanmaning moet vermeld worden hoe hoog de incassokosten zullen zijn en wat bij uitblijvende betaling de consequenties zullen zijn.
 
Bedrijven die onderling zaken doen, mogen afwijkende afspraken maken. Doen ze dit niet, dan gelden ook voor bedrijven dezelfde regels en tarieven als voor consumenten.






Voor ZZP en MKB

Effectief en Doortastend

Advies en Uitvoering

© 2013 STERK Financieel | Lowland vormgeving | Heuvelman Media